Treenipäiväkirjan pitäminen kannattaa

Harjoitteluohjelman tekeminen on hyvä ensimmäinen askel aerobisen kunnon kehittämisen aloittamiseen. Suunnitelma ja toteutus kulkevat kuitenkin todella harvoin täydellisesti käsi kädessä. Treenipäiväkirjan avulla sinun ei koskaan tarvitse muistella sitä, oletko tehnyt viikon aikana riittävästi harjoitteita, vaan voit seurata edistymistäsi helposti niin viikko- kuin kuukausitasolla.

Treenipäiväkirja on kiireisen ystävä

Treenipäiväkirjan ansiosta pysyt kärryillä kuntoilusi edistymisestä jopa kaikkein kiireisimpinä hetkinä. Asiat eivät mene aina suunnitelmien mukaan, vaan joskus saatat joutua vaihtamaan puolen tunnin lenkin vartin voimaharjoitteluun aikataulujen muuttumisen vuoksi.

Joskus kuntoilu voi jäädä jopa välistä, mutta kannattaa muistaa, että kukaan ei ole täydellinen. Treenatessa kokonaisuus ratkaisee. Treenipäiväkirjan avulla sinun on helppo tarkistaa, saako kehosi riittävän määrän aerobista liikuntaa, lihaskuntoharjoittelua ja liikkuvuusharjoitteita.

Treenipäiväkirja auttaa sinua tulkitsemaan kehoasi

Päiväkirjan pitäminen auttaa sinua myös paikantamaan syyt treenin mukana tuleville tuntemuksille. Lihasten kipeytyminen treenistä on normaalia, mutta liika treenaaminen voi aiheuttaa jopa vammoja. 

Mikäli lihaksesi tuntuvat poikkeuksellisen kipeiltä, kannattaa selata treenipäiväkirjaa pari päivää taaksepäin. Pahin lihaskipu ja voimattomuuden tunne eivät välttämättä tule heti treeniä seuraavana päivänä, vaan hieman viiveellä. Siksi treenipäiväkirja on todella hyvä apu oman olotilan tulkitsemisessa.

Yhdistä treenipäiväkirja ja ruokapäiväkirja

Treenaat kovasti, mutta tuloksia ei näy ja pahimmassa tapauksessa olo on kaiken lisäksi huonontunut? Syitä voi olla monia, kuten tästä artikkelista käy hyvin ilmi. Kyseinen artikkeli ottaa myös esille treenipäiväkirjan tärkeyden, mutta ajatus kannattaa viedä vielä askeleen pidemmälle.

Treenipäiväkirjaan kannattaa kirjata edes suurin piirtein se, mitä on päivän aikana syönyt. Tämä ei tarkoita sitä, että ruoka pitää laittaa lautaselle vaa’an kautta, vaan tärkeintä on kirjoittaa edes yhteenveto jokaisesta ateriasta ja välipalasta. Syy edistymisen paikallaan polkemiseen ei nimittäin aina ole treenissä, vaan joskus se löytyy lautaselta. Huonon olon syynä puolestaan voi olla esimerkiksi se, että et syö tarpeeksi treenimäärääsi nähden.

Helpota elämääsi sovelluksilla

Treenipäiväkirja voi olla oikea, paperinen päiväkirja, mutta sellaista ei välttämättä pysty pitämään koko ajan mukana. Yleisesti ottaen moni meistä kuitenkin kantaa puhelintaan mukanaan paikasta toiseen, joten sen avulla voit tehdä merkintöjä päivän mittaa ja lisätä ne halutessasi sitten kotona paperiseen kirjaan.

Useiden puhelinten vakiovarusteisiin kuuluva muistiinpanot-sovellus auttaa sinua merkitsemään ylös kaikki tien päällä tapahtuvat treenit ja syömiset. Näin sinun ei sitten tarvitse illalla muistella, juoksitko vartin tai kaksikymmentä minuuttia vai oliko lounaslautasellasi kolme tai neljä perunaa. Toki treenipäiväkirjan on tarjolla myös valmiita sovelluksia, joista voi löytää avun treenaamisen.

You may also like...