Pyöräily on yksi suosituimmista urheilulajeista maailmassa, eikä mikään ihme. Pyöräily on hyvä tapa matkustaa ja esimerkiksi työmatkan taittaminen pyörällä on yksi helpoimmista tavoista parantaa omaa kuntoa ihan huomaamatta. Pyöräilyn aloittaminen on helppoa, sillä lähes jokainen meistä on opetettu pyöräilemään jo lapsena. Pyöräily on tunnetusti taito, jota ei unohda aikuisenakaan. Siksi kynnys pyörän selkään hyppäämiselle on varsin matala. Pyöräily on myös armelias laji, sillä sen pystyy hyvin aloittamaan omasta lähtötasosta huolimatta, eikä se tunnu aloittelijasta samalla tavalla haastavalta kuin vaikkapa juoksu.

Pyöräily osana terveellistä elämäntapaa

Jos oma kunto on huono ja myös terveys huolestuttaa, on pyörän selkään hyppääminen yksi helpoimmista vaihtoehdoista kehittää tilannetta parempaan suuntaan. Lähes jokaiselta löytyy ulkovarastosta jonkinlainen pyörä, jolla voi taittaa helposti esimerkiksi kauppareissut ja työmatkat. Moni hyppää kuitenkin mukavuudenhaluisena auton rattiin, vaikka sama matka olisi helppo ja nopea kulkea pyörälläkin. Tavoitteeksi voi ottaa aluksi esimerkiksi muutaman viikottaisen kauppareissun kulkemisen pyörällä tai esimerkiksi työmatkapyöräilyn kahdesti viikossa. Jos omaa pyörää ei ole, ei sekään ole este harrastuksen aloittamiselle. Suurimmissa kaupungeissa on nykyään tarjolla kaupunkipyöriä, joilla on helppo hurauttaa lyhyitä matkoja tai käydä ihastelemassa oman kaupungin nähtävyyksiä pyörän satulasta käsin. Jos kuntoilu tuntuu itselle vieraalta, kannattaa pyöräily aina kytkeä johonkin hyötyliikuntaan. Näin saat kuntoilun hyödyt ilman varsinaista treenaamisen tuntua.

Pyöräilyllä huipputason kestävyyskuntoon

Pyöräily tarjoaa haasteita ja liikunnan riemua myös vaativampaa treeniä kaipaaville. Trikooasuiset kilpapyöräilijät ovatkin tuttu näky maanteillä ja esimerkiksi laskettelukeskukset muuttuvat kesäisin maastopyöräilijöiden leikkikentiksi. Pyöräilyn paristakin löytyy erilaisia lajeja haasteita kaipaaville. Kunnon rääkistä nauttivat kiertävät triathloneja, joissa pyöräily on vain yksi osuus uinnin ja juoksun lisäksi. Jos haluat pyöräillä itsesi huippukuntoon, vaaditaan enemmän suunnitelmallisuutta kuin tavallisessa työmatkapyöräilyssä. Esimerkiksi treenien intensiteettiä ja kestoa tulee vaihdella suunnitelmallisesti. Toisinaan poljetaan lyhyitä, mutta rasittavia lenkkejä, toisinaan pitkiä lenkkejä rauhalliseen tahtiin. Suomen talvi asettaa haasteita pyöräilylle. Osa pyöräilijöistä ei välitä lumesta ja jäästä, vaan polkee talvirenkaissa ulkona myös talvella. Maastopyörällä ja niin kutsutulla läskipyörällä on helpompi polkea talvella kuin ohutrenkaisella maantiepyörällä. Suurin osa pyöräilijöistä harjoittelee talvisin kuitenkin sisätiloissa esimerkiksi spinning-tunneille osallistumalla.

Työmatkapyöräily on helppo tapa lisätä arkiliikuntaa.
Työmatkapyöräily on helppo tapa lisätä arkiliikuntaa.
Pyöräily tarjoaa haasteita myös huippukuntoa tavoitteleville
Pyöräily tarjoaa haasteita myös huippukuntoa tavoitteleville